Johanna.reismee.nl

2 october vertrek naar Indonesie, na verslag van de rondreis

Ik hoop dat jullie gedacht hebben , geen bericht goed bericht , m'n tablet hield er mee op:-(

Echt balen, vlak voor vertrek gekocht, oude thuis gelaten en buiten dat ik niet op internet kon was het nu ook onmogelijk om m'n boeken te lezen.

Maar hier komt dan eindelijk m'n verslag per dag.

2-10-2012

Half zes in de ochtend. Al heel vroeg op pad vanwege de evt files en het op tijd moeten zijn voor de incheck op Schiphol. Om 11 uur gingen we dan de lucht in Een tussenstop in de Dubai en de volgende ochtend om half negen locale tijd, was daar dan de landing in Jakarta.Toch even een emotioneel moment, maar dat moment veranderde al heel snel in één van verbazing en was ik sprakeloos, wat een stad

3-10-2012 Jakarta

We werden opgewacht door de reisleidster, onze bus stond er al dus snel instappen en wat onwennig kennismaken met de groep .ipv eerst naar het hotel gebracht te worden, dat zou je toch mogen verwachten na zo'n lange vlucht, gingen we gelijk op pad In Jakarta volgde een korte stadstour langs de bezienswaardigheden van Jakarta. We maken onder meer een fotostop bij het Fatahillah-plein, een Wajang museum, het stadhuis en cafe Batavia

een cafe nog helemaal in coloniale stijl ingericht en de oude houthaven Sunda Kelapa, waar Buginese minischoeners op een rij liggen te wachten op een nieuwe lading.
S'middags zou er nog evt tijd overblijven om naar m'n geboortehuis te zoeken vroeger Meester Cornelus nu ook bekend als de wijk Mester alleen toen we bij de bus aankwamen bleek die een lekke band te hebben Dat werd wachten in de zon,aan een drukke weg maar met een aardige straatzanger die voor ons wat zong en op gitaar speelde was het te doen.Na een uur konden we verder Nou ja verder... file, file ,file dat werd stapvoets rijden naar het hotel. Het verkeer in Jakarta is verschrikkelijk alles rijdt daar door elkaar heen , de scooters gaan langs en tussen de autos door. Hebben wij in NL veel fietsen daar hebben ze ontelbare scooters of motoren. Soms met hele gezinnen daarop, ik zag een motor met vader,moeder kind voorop en baby op moeders schoot.Ik keek m'n ogen uit.Bijna iedereen droeg een sjaal of mondkapje vanwege de uitlaatgassen.Verder zag ik veel armoede, de viezigheid en afval op straat en langs de kanalen

Toen we uiteindelijk in het hotel aankwamen ontbrak me de moed en zin om nog een keer per taxi naar de andere kant van de stad te gaan dus werd het niet naar Mester.De warmte en gebrek aan slaap en het verlangen naar een douche en even lekker naar bed wonnen het.Vroeg in de avond kwam Sander langs die me nog het nodige heeft uitgelegd over de gebruiken, fooien etc.Daarna eten en heerlijk naar bed in het Aston Marina Hotel, morgen zien we wel verder

Nog een week........

Nog even, volgende week ben ik voor het eerst in mijn geboorteland Indonesie.Heb er heel lang naar uit gekeken en nu is het bijna zover.

Vandaag kwamen de reispapieren, de groep bestaat uit 29 personen altijd spannend met wie je al die dagen op reis gaat.

Op java zou ik het liefs de plaatsen gaan bezoeken die ik uit verhalen van mijn familie ken, maar er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als een reisschema die we als groep volgen.Dat wordt op Bali anders omdat we daar zelf onze tijd kunnen invullen.Heb geen idee hoe groot Bali nu eigelijk is? De afstanden, kunnen we op Bali het nationaal park bezoeken of zou het te ver zijn van ons hotel aan de andere kant van het eiland ? We zijn er tenslotte maar 5 dagen .Ik heb een lijst gemaakt van plaatsen die ik heel graag wil gaan zien of bezoeken vermoedelijk veel teveel voor die paar dagen:-) voor mij weinig strand die dagen ik wil zoveel mogelijk gaan zien en ondernemen.

Ik heb heel veel info ontvangen van een vriend die regelmatig op familie bezoek gaat in Jakarta en toevallig deze week ook weer richting Indonesie gaat In Jakarta hebben we afgesproken om even bij te praten voor de rondreis echt begint en ik Jakarta alweer moet verlaten.

Het wordt gelijk zo al een drukke eerste dag, na aankomst in Jakarta eerst naar het hotel en s'middags wil ik dus kijken of ik mijn geboortehuis kan vinden.In de loop van de avond de afspraak met S, nu maar hopen dat het me allemaal lukt

Als ik hier een volgend stukje schrijf is dat vanuit Indonesie

Daripada

Voorbereiding vervolg

Afgelopen zaterdag naar het Havenziekenhuis voor de entingen. Geen malaria tabl die waren niet nodig voor Java en Bali wel adviseerde men hondsdolheid entingen (3x)Volgende week de eerste en de andere twee iedere keer een week later. En stel als ik dan gestoken of gebeten zou worden daar weinig last van zou hebben (hoop ik)

Ivm de excursies die door de hitte wel zwaarder zullen zijn dan normaal weer conditie aan het opbouwen.Ik wil in Indonesie gewoon alles proberen mee te doen zonder gebruik te maken van ezeltjes etc. Voor de dagen op Bali ook al het nodige uitgezocht. Plaatsen/plekken die ik graag wil gaan zien Leve Google

Laughing
het is leuk om zo al een idee te krijgen van wat je te wachten staat en wat er allemaal mogelijk is. Uitrusten doen we thuis wel weer.

Heb al de nodige kleurtjes en kleurboekjes gekocht om mee te nemen.Nu maar afwachten of de kids daar ze het ook echt leuk vinden

Wink

Voor mij is het aftellen nu echt begonnen

Voorbereiding reis Indonesie

Voorbereiding reis naar Indonesie

26 juli 2012

Voorbereidingen voor mijn reis naar Indonesie dit najaar

De reis die ik ga maken is een rondreis over Java en Bali Ik hoop dat ik in de gelegenheid ben om de wijk waar ik ben geboren vroeger Meester Corneles nu Jatinegara te bezoeken. We komen in de ochtend aan in Jakarta en de volgende ochtend vertrekken we al uit Jakarta.Ik heb dus maar een halve dag om op eigengelegenheid naar die wijk toe te gaan.

Zijn er mensen die toevallig die wijk Jatinegara kennen in Jakarta en hebben die evt tips voor me? Een kennis die regelmatig op familie bezoek naar Jakarta gaat waarschuwde mij voorzichtig te zijn?

Over twee weken een afspraak voor de entingen. Ook ben ik nu begonnen om wat speelgoed te verzamelen om mee te nemen voor de kleintjes daar. Ik hou het voorlopig op kleurtjes/kleurboekjes , balpennen en schriftjes ( tips zijn welkom) want het mag niet zwaar zijn, en niet te veel ruimte in nemen in m'n koffer

Vind het allemaal wel spannend hoewel die lange vlucht iets is waar ik niet echt naar uitkijk we zien wel. Ik heb heel veel boeken ( leve de Ipad ) bij me dus vervelen hoef ik me niet

Ik hoop dat ik via die Ipad tijdens de reis m'n verhalen hier kan plaatsen evt met fotos.Ik weet niet nog niet hoe ik dat moet doen, maar daar kom ik nog wel achter:-)

Nu zal ik hier af en toe wat updates plaatsen over mijn voorbereidingen

Ik zou graag in contact komen met mensen die ook de reis gaan maken of er pas zijn geweest

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Voorheen maakte ik altijd fotoboeken met reisverslagen over mijn vakanties nu wil ik het eens op deze manier gaan proberen

Wink

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

johanna

Rondreis Cappadocie in Turkije & week aan de Turkse Riviéra

Dag 1: We vliegen naar Antalya. Op de luchthaven worden we welkom geheten door onze reisleider Hadir en vervolgens is er de transfer naar ons hotel. Diner en overnachting aan de Turkse Rivièra.

Cool

Dag 2: Vandaag vertrekken we richting Cappadocië. We reizen door het Taurusgebergte naar Konya en brengen een bezoek aan het 'Mevlana Museum'. Mevlana wordt als één van de grote islamitische filosofen gezien. Hij is de oprichter van de orde van de dansende Derwisjen. In de Seltsjoekenperiode had deze orde vele aanhangers. Na het ontstaan van de Turkse republiek werd de orde echter verboden en wat nu nog rest is het museum. Net voor Aksaray zien we de beroemde Sultanhan-Kervansaray. Dit imposante gebouw, dat veel weg heeft van een vesting, werd in de 13e eeuw onder Alaeddin Keykubat I gebouwd en ligt midden in het dorp. Kervansaray waren rustplaatsen voor reizigers en dieren en zijn gesitueerd langs de oude handelsroutes. Ze liggen steeds zo'n 40 kilometer uit elkaar. Dit is namelijk de afstand die een kameelkaravaan per dag ongeveer kon afleggen. In de middag rijden we over de hoogvlakte verder naar Cappadocië voor diner en overnachting.

Dag 3: Vandaag kunnen we genieten van het sprookjesachtige tufsteenlandschap, dat is ontstaan door erupties van lava uit de vulkanen 'Erciyes' en 'Hasan Dag'. Mede door erosie zijn er talrijke rotsformaties in een bijzonder maanlandschap ontstaan.Hadir vertelde ons dat het landschap over zo'n tien jaar er weer heel anders kan uitzien . We beginnen de excursie met een bezoek aan de onderaardse stad 'Kaymakli'. In de tijd van de
Arabische belegering hebben de bewoners hun toevlucht gezocht en gevonden in deze ondergrondse stad. Daarna bezoeken we 'Göreme', opgenomen in de UNESCO werelderfgoedlijst met haar talrijke rotskerken met
bijzonder mooie fresco's. We wanen ons op een andere planeet . De bezichtigingen werden overwegend lopend worden gedaan. Het was veel kruip en sluip werk daarbij vele trappen. Goed voor de lijn want al die mierzoete desserts waar ik steeds veel te veel van eet maken me niet slanker:-(( Tot slot een diner en overnachting in Cappadocië.We troffen het weer ook deze keer een mooi hotel dat midden in de Gomeya valley lag wat afgelegen in een mooi stukje natuur. Even niet al die toeristen en drukte.

Dag 4: Na het ontbijt rijden we naar 'Pasabag'. Hier is het dal van de Monniken en begint de wandeling die u naar 'Zelve' leidt. In Zelve bezoeken we 3 verschillende dalen, waarna we verder gaan naar het Witte Dal ( het mooiste stukje cappadocie voor mij van deze reis) Langs al die verlaten grot woningen waarlangs een wandel route was uitgezet van alleen maar opstapjes en trappen, de stilte, de vogels, daar te lopen was genieten.of het dal waar
de beroemde kameel van tufsteen te zien is.In veel rotsformaties kan je met wat fantasie figuren herkennen. Aan het einde van de middag staat een bezoek aan een tapijtknoperij op het programma.Dit had voor mij niet gehoeven . Diner en overnachting in Cappadocië.

Dag 5: We rijden door de prachtige natuur terug naar de Turkse Rivièra, waar we genieten van een diner en overnachting. Nu in een net afgebouwde hotel Balcony Heel lux ,ruim, drie zwembaden etc het is met rondreizen altijd afwachten wat voor hotel je treft. Deze reis mogen we absoluut niet klagen

Dag 6: We beginnen de dag met een bezichtiging van de beroemde antieke stad 'Perge'. Aansluitend rijden we naar Antalya, waar we onder andere een lokale 'Turkse Markt' bezoeken. Hier zien we zelf hoe het leven van
alledag zich afspeelt. Heel veel mooi fris fruit en groentes Op deze typisch oriëntaalse markt zien we onder andere kruiden, specerijen, en ook wel wat souvenirs.Ook daar horen we regelmatig Kijkke kijkke niet kopen van marktkoopmannen.

Wink
Ik heb nog wel wat 'merk' shirts gekocht voor het thuisfront. Verder brachten we een bezoek aan een mooie waterval. In de loop van de
middag komen we aan in een juwelierscentrum, waar u de vervaardiging van handgemaakte sieraden kunt bekijken.En ja wat doe je dan? Weer een hangertje kopen natuurlijk hoewel mijn aankoop zeer bescheiden was bij wat ik zag wat sommigen groepsgenoten kochten

Dag 7: Op het programma staat vandaag een bezichtiging van het beroemde Romeinse theater 'Aspendos'. Dit theater is één van de best bewaarde Romeinse theaters in de wereld. Heel groot en hoog
We sluiten de dag af met een boottocht. Deze tocht duurt tot aan de zee waar de rivier uitmondt. We kregen de tijd om een duik te nemen Op de rivier genieten we van een lunch.

Dag 8:Afscheid nemen van sommigen mensen uit de groep die al terug moesten naar het koude Nederland Met een aantal anderen naar het verlengingshotel in Alanya voor het vervolg van de vakantie. Zon, Zee, heerlijk eten en ook daar nog veel bekeken De Dim Valley en grotten zijn een aanrader daarna met onze taxi chauffeur Hakki naar kennissen van hem waar we zelf konden zien hoe goed allerlei fruit daar groeide in het sub tropische klimaar. Weer veel klim werk naar een kasteel en allemaal bij zo'n dertig graden. Maar het was die warme wandeling wel waard Wat een uitzicht over de kustlijn. In het hotel eerst heelijk wezen douchen voor we gingen eten Ja weer die heerlijke desserts :-) Wat wil een mens nog meer?

Laughing

Egypte Cruise

Dag 1:Na aankomst op de luchthaven ontmoeten we de reisleider Hasan en gaan naar de kades van Luxor (het grootste openluchtmuseum van de wereld). We gaan aan boord van onze boot.Was het in Nederland tegen het vriespunt, nu hadden we zon en zo'n 25 graden. Heerlijk...

Dag 2:Vandaag brengen we een bezoek aan de Karnak & Luxor tempels. De tempel van Luxor ligt midden in de huidige stad. Het is een van de best bewaard gebleven tempelcomplexen uit de Egyptische oudheid. De tempels van Karnak zijn één groot museum en het grootste religieuze bouwwerk in de wereld. De reis wordt voortgezet naar Edfu.Heel veel reisleiders dragen een vlag tijdens de excursies om zo de groep goed te laten zien waar zij staan Maar Hasan had ons gelijk als groep aangesproken met familie van Hasan.Met zijn accent klonk het grappig en hij had geen vlag nodig hij hoefde alleen maar te roepen, familie van Hasan en daar kwamen we al aan Het was heel herkenbaar. Hasan had geschiedenis gestudeerd en als er werk was stond hij voor de klas.Voor een groep was het een fijne gids Hij wist zoveel te vertellen en je kon aan hem merken dat het hem zelf nog steeds boeide ondanks dat hij iedere week toch het zelfde moest vertellen aan toeristen.

We hadden een hele gezellige groep, geen klitters, maar leuke mensen die met elkaar veel lol hadden.

Dag 3:Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de Horus Tempel in Edfu, een van de best bewaarde tempelcomplexen uit de oudheid. Na het bezoek aan Edfu hebben we de lunch aan boord en kunnen we in de middag genieten van het uitzicht vanaf de boot over de oevers van de Nijl. De boot vaart door naar Aswan.

Dag 4:We bezoeken vandaag de lage Aswandam uit 1902, en de Hoge Aswandam, een van de grootste en indrukwekkendste stuwdammen ter wereld. Er mochten geen fotos worden genomen op de dam er stond veel politie en soldaten bewaking dat ivm terrorisme gevaar. Vervolgens per kleine boot naar de Philae tempel, schitterend gelegen op een eiland in de Nijl. Later maken we een tocht per Felouka, een traditionele Egyptische zeilboot, over de Nijl met een bezoek aan Lord Kitschner eiland, waarop zich schitterende botanische tuinen bevinden.

Dag 5:In de ochtend kunnen we onze tijd vrij besteden. We krijgen de mogelijkheid om Abu Simbel te bezoeken. We kunnen na een heerlijk ontbijt zonnen, lezen of genieten van alle vergezichten terwijl de boot koers zet richting Kom Ombo. In de middag bezoeken we Kom Ombo en diens tempel. Deze tempel is verlicht een heel apart gezicht.

Dag 6:Na een aantal dagen waarop we vele indrukken hebben opgedaan volgt vandaag een dag van rust. Een heerlijke dag op de boot. We varen richting Luxor. Aankomst in de loop van de dag.s'avonds was er een egyptische avond en er werd verwacht dat wij allemaal in egyptische kleding kwamen.Voor een paar euro kon je op de markt al een jurk ,hoofddoek etc kopen. De voorpret was al leuk en tijdens het diner was bijna iedereen in de gevraagde kledij gekomen. Daarna was het dansen, de spelletjes vond ik wat minder maar goed niemand wilde een spelbreker zijn. Tot mijn schrik werd ik naar voren gehaald met nog zo'n acht vrouwen niemand wist wat we nu eigelijk moesten doen tot het ons duidelijk werd dat als het orkest speelde een minuut of vijf we om de beurt solo moesten dansen, maar................we lieten ons niet kennen de één danste iets eleganter dan de ander. het moest ook nog een soort van arabische dans zijn Uiteindelijk hebben we alle acht een drankje gewonnen.Mijn dansje is opgenomen, maar ik heb het nog niet terug willen zien

Surprised
Misschien over een paar jaar...Later op de avond werd er vooral gedanst op oude nummers Niet zo gek gezien de gemiddelde leeftijd aan boord:-)Tijdens de reis kennisgemaakt met wat mensen uit de UK ,ook die hadden een leuke groep

Dag 7:Vroeg in de ochtend naar de westzijde van de Nijl. We brengen een bezoek aan de vallei der Koningen met vele graven van oude farao's, de tempel van koningin Hatsepsut, die de enige vrouwelijke farao van betekenis is geweest . Haar tempel was echt heel indrukwekkend ook daar weer veel bewaking die graag met de toeristen op de foto wilde en daarna hun hand ophielden voor een fooi Voor wat hoort wat .Niet zo gek gezien hun inkomen Later de Kolossen van Memnon in de Luxor tempel. Bij deze indrukwekkende show werd de geschiedenis van de oude Egyptenaren op een leuke manier gepresenteerd aan het publiek. In de vorm van een licht show en wordt het verhaal verteld van de farao‘s en de tempels die zij achterlieten. Even schrikken doordat Yvonne haar camera had laten liggen waar we koffie hadden gedronken .Hasan kreeg een belletje van het koffiehuis de camera was terecht ondanks dat het bijna een half uur onbeheerd op een tafel had gelegen Doe dat eens hier in Nederland

Dag 8:Na een week vol hoogtepunten vertrekken we vandaag per bus naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Amsterdam. Yvonne en ik spreken af om onze fotoboeken, video films als deze klaar waren aan elkaar te laten zien.Wat inmiddels ook al is gebeurd.Binnenkort gaan we elkaars nieuw gemaakte albums en videos bekijken.Zij net terug van Maccedonie en ik van Turkije.Ben benieuwd:-)

Rondreis Klassiek Italie

Maandag: naar Zuid-Duitsland
voor diner en overnachting.

Dinsdag: naar de omgeving Gardameer
Na het ontbijt rijden we naar Oostenrijk en via de Brennerpas bereiken we Italië. Aan het eind van de middag bij ons hotel in de omgeving van het Gardameer voor diner en overnachting.

Woensdag: vandaag naar Florence en omgeving Rome
Vandaag staat Florence, de hoofdstad van Toscane, op het programma. Florence is waarschijnlijk de mooiste kunststad ter wereld. De grootste kunstenaars zoals Dante, Leonardo da Vinci en Michelangelo woonden en werkten in Florence. Florence herbergt vele kunstschatten in musea en kerken, die vaak slechts enkele minuten lopen van elkaar verwijderd liggen. Natuurlijk besteden we onder leiding van een gids aandacht aan de Dom, het Baptisterium, het Palazzo Vecchio, de Santa Croce, de Medici-kapel en de wereldberoemde Ponte Vecchio. Deze unieke stad maakt een onvergetelijke indruk Na de bezichtiging van Florence vervolgen we de reis naar de omgeving van Rome waar we de komende 2 nachten zullen vertoeven.

Donderdag: Rome
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar vandaag gaan we dan toch echt naar de ‘Eeuwige Stad'. Onder leiding van een plaatselijke gids gaan we op ontdekking door deze stad die vanwege haar lange geschiedenis op cultureel gebied zeer veel te bieden heeft. Een stadswandeling voert ons onder meer langs het Colosseum, het Forum Romanum, het Vaticaan met de Sint Pieter, de Spaanse Trappen en de Trevifontein. En Rome biedt natuurlijk nog veel meer. s'middags gaan we op eigen gelegenheid de stad zelf verder te verkennen.De st Pieterkoepel beklommen bij zo'n 30 graden bijna 600 treden...

Vrijdag: omgeving Sorrento
Vandaag gaan we op weg naar Sorrento en omgeving. Sorrento, hoog gelegen op de uit de zee steil oprijzende rotsen, genoot al ten tijde van de Grieken grote bekendheid als zomerverblijfplaats. Onderweg brengen we eerst een bezoek aan Monte Cassino. Hier bevindt zich het wereldberoemde klooster waar de Orde der Benedictijnen is ontstaan. De relikwieën van de Heilige Benedictus en zijn zuster Schlolastica worden nog steeds in de crypte bewaard. Aansluitend rijden we naar Pompeï. Onder leiding van een plaatselijke Nederlandse gids brengen we een bezoek aan de befaamde ruïnestad die tijdens de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus bedolven werd onder een laag as en steen. Aansluitend rijden we naar de omgeving van Sorrento, waar we de komende 3 nachten verblijven

Zaterdag: Amalfikust
Vandaag volgen we één van de mooiste kustwegen van Europa en zien we schilderachtige havenplaatsjes als Positano en Amalfi, gelegen aan de golf van Salerno. Een bezienswaardigheid is de kathedraal, die in de 9e eeuw gebouwd werd in Arabisch-Normaanse stijl. Het Chiotro del Paradiso werd later naast de kathedraal gebouwd en diende als begraafplaats voor hooggeplaatste inwoners. In Amalfi hebben we alle tijd om rustig rond te kijken en veel fotos te maken.

Zondag: Gaan we een bezoek brengen aan het prachtige eiland Capri. Dit eiland werd door keizer Tiberius verkozen als buitenverblijf.

Maandag: Orvieto - Chianciano Terme
Na het ontbijt rijden we naar Orvieto. Door zijn unieke ligging op een hoog plateau met steile wanden van vulkanisch tufsteen, lijkt Orvieto net een reusachtig eiland. Het stadsbeeld wordt volledig gedomineerd door de Dom, een opvallend voorbeeld van Italiaanse gotiek. Orvieto staat ook bekend als de stad der Pausen, omdat er in de loop der eeuwen 37 Pausen Orvieto als woonplaats zouden kiezen. Na het bezoek aan Orvieto rijden we naar het bekende kuuroord Chianciano Terme voor diner en overnachting.

Dinsdag: Assisi
Na het ontbijt maken we een prachtige dagtocht naar Assisi, dat haar middeleeuwse karakter bewaard heeft in de smalle straatjes en talrijke monumenten. Assisi is de geboortestad van St. Franciscus die ligt begraven onder de basiliek, die ter zijner ere werd gebouwd. Onder leiding van een plaatselijke gids bezoeken we De Santa Chiara (het graf van de heilige Clara) en natuurlijk de basiliek van Franciscus en het historische centrum. Assisi is absoluut een hoogtepunt in deze reis.

Woensdag: Pisa en omgeving Gardameer
Na het ontbijt rijden we naar Pisa, waar u op het Veld der Wonderen' de beroemde scheve toren kunt zien. Op het beroemde Plaza dei Miracoli zijn de Dom, de Doopkapel en de fameuze scheve toren de publiekstrekkers. Daarna rijden we naar Lucca. Deze historische stad is omgeven door een brede stadsmuur die nog volledig bewaard is gebleven. Een wandeling over de muur en door de smalle straatjes brengen ons eeuwen terug in de tijd. Aansluitend rijden we naar de omgeving van het Gardameer voor diner en overnachting.

Donderdag: naar Zuid-Duitsland
We verlaten het hotel in Italië en rijden via Oostenrijk naar het overnachtingshotel in Zuid-Duitsland.