Johanna.reismee.nl

Rondreis Cappadocie in Turkije & week aan de Turkse Riviéra

Dag 1: We vliegen naar Antalya. Op de luchthaven worden we welkom geheten door onze reisleider Hadir en vervolgens is er de transfer naar ons hotel. Diner en overnachting aan de Turkse Rivièra.

Cool

Dag 2: Vandaag vertrekken we richting Cappadocië. We reizen door het Taurusgebergte naar Konya en brengen een bezoek aan het 'Mevlana Museum'. Mevlana wordt als één van de grote islamitische filosofen gezien. Hij is de oprichter van de orde van de dansende Derwisjen. In de Seltsjoekenperiode had deze orde vele aanhangers. Na het ontstaan van de Turkse republiek werd de orde echter verboden en wat nu nog rest is het museum. Net voor Aksaray zien we de beroemde Sultanhan-Kervansaray. Dit imposante gebouw, dat veel weg heeft van een vesting, werd in de 13e eeuw onder Alaeddin Keykubat I gebouwd en ligt midden in het dorp. Kervansaray waren rustplaatsen voor reizigers en dieren en zijn gesitueerd langs de oude handelsroutes. Ze liggen steeds zo'n 40 kilometer uit elkaar. Dit is namelijk de afstand die een kameelkaravaan per dag ongeveer kon afleggen. In de middag rijden we over de hoogvlakte verder naar Cappadocië voor diner en overnachting.

Dag 3: Vandaag kunnen we genieten van het sprookjesachtige tufsteenlandschap, dat is ontstaan door erupties van lava uit de vulkanen 'Erciyes' en 'Hasan Dag'. Mede door erosie zijn er talrijke rotsformaties in een bijzonder maanlandschap ontstaan.Hadir vertelde ons dat het landschap over zo'n tien jaar er weer heel anders kan uitzien . We beginnen de excursie met een bezoek aan de onderaardse stad 'Kaymakli'. In de tijd van de
Arabische belegering hebben de bewoners hun toevlucht gezocht en gevonden in deze ondergrondse stad. Daarna bezoeken we 'Göreme', opgenomen in de UNESCO werelderfgoedlijst met haar talrijke rotskerken met
bijzonder mooie fresco's. We wanen ons op een andere planeet . De bezichtigingen werden overwegend lopend worden gedaan. Het was veel kruip en sluip werk daarbij vele trappen. Goed voor de lijn want al die mierzoete desserts waar ik steeds veel te veel van eet maken me niet slanker:-(( Tot slot een diner en overnachting in Cappadocië.We troffen het weer ook deze keer een mooi hotel dat midden in de Gomeya valley lag wat afgelegen in een mooi stukje natuur. Even niet al die toeristen en drukte.

Dag 4: Na het ontbijt rijden we naar 'Pasabag'. Hier is het dal van de Monniken en begint de wandeling die u naar 'Zelve' leidt. In Zelve bezoeken we 3 verschillende dalen, waarna we verder gaan naar het Witte Dal ( het mooiste stukje cappadocie voor mij van deze reis) Langs al die verlaten grot woningen waarlangs een wandel route was uitgezet van alleen maar opstapjes en trappen, de stilte, de vogels, daar te lopen was genieten.of het dal waar
de beroemde kameel van tufsteen te zien is.In veel rotsformaties kan je met wat fantasie figuren herkennen. Aan het einde van de middag staat een bezoek aan een tapijtknoperij op het programma.Dit had voor mij niet gehoeven . Diner en overnachting in Cappadocië.

Dag 5: We rijden door de prachtige natuur terug naar de Turkse Rivièra, waar we genieten van een diner en overnachting. Nu in een net afgebouwde hotel Balcony Heel lux ,ruim, drie zwembaden etc het is met rondreizen altijd afwachten wat voor hotel je treft. Deze reis mogen we absoluut niet klagen

Dag 6: We beginnen de dag met een bezichtiging van de beroemde antieke stad 'Perge'. Aansluitend rijden we naar Antalya, waar we onder andere een lokale 'Turkse Markt' bezoeken. Hier zien we zelf hoe het leven van
alledag zich afspeelt. Heel veel mooi fris fruit en groentes Op deze typisch oriëntaalse markt zien we onder andere kruiden, specerijen, en ook wel wat souvenirs.Ook daar horen we regelmatig Kijkke kijkke niet kopen van marktkoopmannen.

Wink
Ik heb nog wel wat 'merk' shirts gekocht voor het thuisfront. Verder brachten we een bezoek aan een mooie waterval. In de loop van de
middag komen we aan in een juwelierscentrum, waar u de vervaardiging van handgemaakte sieraden kunt bekijken.En ja wat doe je dan? Weer een hangertje kopen natuurlijk hoewel mijn aankoop zeer bescheiden was bij wat ik zag wat sommigen groepsgenoten kochten

Dag 7: Op het programma staat vandaag een bezichtiging van het beroemde Romeinse theater 'Aspendos'. Dit theater is één van de best bewaarde Romeinse theaters in de wereld. Heel groot en hoog
We sluiten de dag af met een boottocht. Deze tocht duurt tot aan de zee waar de rivier uitmondt. We kregen de tijd om een duik te nemen Op de rivier genieten we van een lunch.

Dag 8:Afscheid nemen van sommigen mensen uit de groep die al terug moesten naar het koude Nederland Met een aantal anderen naar het verlengingshotel in Alanya voor het vervolg van de vakantie. Zon, Zee, heerlijk eten en ook daar nog veel bekeken De Dim Valley en grotten zijn een aanrader daarna met onze taxi chauffeur Hakki naar kennissen van hem waar we zelf konden zien hoe goed allerlei fruit daar groeide in het sub tropische klimaar. Weer veel klim werk naar een kasteel en allemaal bij zo'n dertig graden. Maar het was die warme wandeling wel waard Wat een uitzicht over de kustlijn. In het hotel eerst heelijk wezen douchen voor we gingen eten Ja weer die heerlijke desserts :-) Wat wil een mens nog meer?

Laughing