Johanna.reismee.nl

13 tm 16 october Kuta/ Bali

De eerste dag in Kuta de omgeving verkend,gezwommen en uitgerust.Ook hier moest ik mijn programma aanpassen en sommigen excursies voorbij laten gaan.Te weinig tijd, maar ook de vermoeidheid sloeg toe. Op Bali was het een stuk warmer dan op Java dus dan maar mee met de rustiger groeps excursies

De volgende dag was zo'n excursie In de middag werden we opgehaald voor een bezoek aan de koninklijke tempel Taman Ayan van het Mengwi Rijk. Na een wandeling rond deze prachtige tempel, vertrokken we naar Alas Kedaton Monkey Forrest. In deze bosrijke omgeving hebben we honderden apen in hun natuurlijke leefomgeving zien. Dit was zo leuk om mee te maken. We kregen allemaal een persoonlijke gids mee, dat was dan een vrouw van één van de vele kraampjes die daar ook weer stonden. Zij liep dan mee en legde ons uit als we werden besprongen door een aap om niet in paniek te raken, maar gewoon rustig door de knieen te gaan tot dat de aap er afsprong . Je kon een zakje nootjes kopen en als je er één in je vingers had werd die gelijk weggetrokken door een aap Ze sprongen op je rug pikte het nootje en sprongen naar de volgende persoon met een nootje. En dan nog al de moeder apen met hun jong, zo lief .Ook de kleintjes die met elkaar speelden, ruzie maakten, of elkaar vlooiden. Toen we richting bus liepen wilde ik even bij een kraampje kijken, maar van de gids begreep ik dat we geen tijd hadden dus doorlopen . Maar dat was niet haar bedoeling als we wat wilde kopen wel graag in haar kraampje en niet bij de concurentie.Ik heb daar een kleine teakhouten vogel gekocht iets waarvan je thuis denkt, waar moet ik dat weer neer zetten:-) Maar het was leuk om de apen in hun eigen woon omgeving te zien

Het laatste deel van de excursie ging naar de Tanah Lot tempel

die gebouwd is op een rots in de zee en zeer beroemd is vanwege het mooie uitzicht tijdens de zonsondergang. Helaas ook daar waren wij weer niet de enigen die dat wilde zien. Heel veel toeristen De rest van de groep was ik kwijt behalve Kamlee die bij me op de rots stond.Ik had de Tanah Lot tempel vaak op fotos gezien vooral bij vloed een mooi gezicht, maar die dag was het opkomende vloed maar het tempel complex was duidelijk zichtbaar nog met het strand verbonden dus het effect van een tempel in het water was niet te zien. We spraken met wat japanners die net als wij het wachten lang vonden duren Anderen maakten fotos met hun tablet om die gelijk te verzenden naar ? Jongeren stonden in de gekste houdingen met de zon op de achtergrond, alles voor een leuke foto. Je hoort mij daar niets over zeggen want niets is zo leuk dan een aparte of gekke foto:-)maken. Nadat de zon was ondergegaan ging heel de meute richting bussen en taxi bij de bus aangekomen miste we Kamlee. Hans dacht te weten waar ze was en kwam met haar terug dacht hij .Met een totaal vreemde vrouw kwam hij bij de bus terug:-)))) Nadat de echte Kamlee was gevonden begon de terug reis naar Kuta.

De volgende dag gingen we met een klein groepje richting Sanur om te snorkelen en het schilpadeiland te bezoeken. Ik had nog nooit gesnorkeld, maar als je dan in een tropisch land de kans krijgt dan neem je die. Het was even eng maar het wende vrij snel Maartje deed voor hoe ik me in het water moest gedragen en samen met haar heb ik naar de vissen gekeken als ik ooit de kans krijg wil ik echt nog eens gaan snorkelen het was zo'n leuke ervaring.Het schildpad eiland viel tegen, de mensen daar waren niet echt vriendelijk We besloten onze boot op te zoeken en verder te gaan een stukje varen op zee. De boot had een glazen bodem waardoor je vissen kon zien tenminste als die er waren. Ondanks de in het water gegooide brood kruimels was er weinig vis te bewonderen ook geen koraal. De anderen vonden deze excursie tegen vallen maar ik vond het erg leuk voor mij was het snorkelen de eerste keer terwijl de anderen deze tocht snorkeltocht vergeleken met andere keren in Egypte etc.

Nog een laatste excursie We gingen met een taxi het binnenland van Bali hoog de bergen in met prachtige rijst terrassen, een vlindertuin met grote vlinders, wandelende takken en hele grote kevers, ook stond er weer een tempel op het programma en een locale markt.

De locale mensen waren minder vriendelijk dan de mensen op Java.De toeristen die ik sprak waren vriendelijker:-) zij kwamen voornamelijk uit Australie en Nieuw Zeeland als die hoorde waar ik vandaan kwam, Nederland, dan was het, Amsterdam en de coffee shops die kenden ze wel. De jongeren hadden het niet meer over Cruyf, maar over van Persie men gaat ook daar met zijn tijd mee.

Ook het hotel op Bali had zijn eigen trio die muziek maakten .Simpele oude nummers werden op zeer laag tempo gezongen. De mannen vertelde me dat ze uit Sumatra kwamen maar daar was met muziek niets te verdienen ach ze deden hun best:-)

Morgen 16 october was het richting Denpasser naar het vliegveld om dan eerst naar Jakarta te vliegen voor de overstap naar een vliegtuig met bestemming Amsterdam waar we de volgende dag17 october aankwamen Het regende

Frown

.Indonesie een prachtig land Als ik ooit terug zou gaan zou ik de reis per trein maken Je ziet dan veel meer van het achterland dan in een bus

......................................................................

Terug kijkend op de reis doe ik dat met gemengde gevoelens het is vreem te zien hoe groot het verschil is tussen rijk en arm. De natuur is prachtig, maar men gaat daar zo slordig mee om.Overal vuil en plastic op de velden en op straat . Mooie woningen maar ook veel krotten.Een verwarrende kennismaking met mijn geboorteland

.

Reacties

Reacties

Carla

Nu Joke ik heb genoten van je verhalen je hebt het prachtig verwoord en mooie foto's erbij .Ik snap dat je gemengde gevoelens hebt van het verschil tussen rijk en arm. Je hebt zoveel gezien en meegemaakt maar ja jij hebt een prachtige reis gehad en die herinneringen blijven en daar kan je lang van dromen.

Greet

Wat een reis en wat wordt je volgende bestemming?
Kom je gauw een bakkie doen?

Jos

Vier jaar geleden vroeg ik me af wat ik nog heel erg graag wilde doen in mijn leven en dat was snorkelen,. Ik ben toen met Liselotte naar Egypte gegaan en dat is zo gemakkelijk en niet duur. Daarna ben ik er nog twee keer met Jose geweest en toen had ik er genoeg van. Ik had voor de rest van leven mijn snorkelbehoefte bevredigd denk ik. Nu zweer ik weer bij Griekenland en de Noordzee in Noord Holland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!