Johanna.reismee.nl

Egypte Cruise

Dag 1:Na aankomst op de luchthaven ontmoeten we de reisleider Hasan en gaan naar de kades van Luxor (het grootste openluchtmuseum van de wereld). We gaan aan boord van onze boot.Was het in Nederland tegen het vriespunt, nu hadden we zon en zo'n 25 graden. Heerlijk...

Dag 2:Vandaag brengen we een bezoek aan de Karnak & Luxor tempels. De tempel van Luxor ligt midden in de huidige stad. Het is een van de best bewaard gebleven tempelcomplexen uit de Egyptische oudheid. De tempels van Karnak zijn één groot museum en het grootste religieuze bouwwerk in de wereld. De reis wordt voortgezet naar Edfu.Heel veel reisleiders dragen een vlag tijdens de excursies om zo de groep goed te laten zien waar zij staan Maar Hasan had ons gelijk als groep aangesproken met familie van Hasan.Met zijn accent klonk het grappig en hij had geen vlag nodig hij hoefde alleen maar te roepen, familie van Hasan en daar kwamen we al aan Het was heel herkenbaar. Hasan had geschiedenis gestudeerd en als er werk was stond hij voor de klas.Voor een groep was het een fijne gids Hij wist zoveel te vertellen en je kon aan hem merken dat het hem zelf nog steeds boeide ondanks dat hij iedere week toch het zelfde moest vertellen aan toeristen.

We hadden een hele gezellige groep, geen klitters, maar leuke mensen die met elkaar veel lol hadden.

Dag 3:Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de Horus Tempel in Edfu, een van de best bewaarde tempelcomplexen uit de oudheid. Na het bezoek aan Edfu hebben we de lunch aan boord en kunnen we in de middag genieten van het uitzicht vanaf de boot over de oevers van de Nijl. De boot vaart door naar Aswan.

Dag 4:We bezoeken vandaag de lage Aswandam uit 1902, en de Hoge Aswandam, een van de grootste en indrukwekkendste stuwdammen ter wereld. Er mochten geen fotos worden genomen op de dam er stond veel politie en soldaten bewaking dat ivm terrorisme gevaar. Vervolgens per kleine boot naar de Philae tempel, schitterend gelegen op een eiland in de Nijl. Later maken we een tocht per Felouka, een traditionele Egyptische zeilboot, over de Nijl met een bezoek aan Lord Kitschner eiland, waarop zich schitterende botanische tuinen bevinden.

Dag 5:In de ochtend kunnen we onze tijd vrij besteden. We krijgen de mogelijkheid om Abu Simbel te bezoeken. We kunnen na een heerlijk ontbijt zonnen, lezen of genieten van alle vergezichten terwijl de boot koers zet richting Kom Ombo. In de middag bezoeken we Kom Ombo en diens tempel. Deze tempel is verlicht een heel apart gezicht.

Dag 6:Na een aantal dagen waarop we vele indrukken hebben opgedaan volgt vandaag een dag van rust. Een heerlijke dag op de boot. We varen richting Luxor. Aankomst in de loop van de dag.s'avonds was er een egyptische avond en er werd verwacht dat wij allemaal in egyptische kleding kwamen.Voor een paar euro kon je op de markt al een jurk ,hoofddoek etc kopen. De voorpret was al leuk en tijdens het diner was bijna iedereen in de gevraagde kledij gekomen. Daarna was het dansen, de spelletjes vond ik wat minder maar goed niemand wilde een spelbreker zijn. Tot mijn schrik werd ik naar voren gehaald met nog zo'n acht vrouwen niemand wist wat we nu eigelijk moesten doen tot het ons duidelijk werd dat als het orkest speelde een minuut of vijf we om de beurt solo moesten dansen, maar................we lieten ons niet kennen de één danste iets eleganter dan de ander. het moest ook nog een soort van arabische dans zijn Uiteindelijk hebben we alle acht een drankje gewonnen.Mijn dansje is opgenomen, maar ik heb het nog niet terug willen zien

Surprised
Misschien over een paar jaar...Later op de avond werd er vooral gedanst op oude nummers Niet zo gek gezien de gemiddelde leeftijd aan boord:-)Tijdens de reis kennisgemaakt met wat mensen uit de UK ,ook die hadden een leuke groep

Dag 7:Vroeg in de ochtend naar de westzijde van de Nijl. We brengen een bezoek aan de vallei der Koningen met vele graven van oude farao's, de tempel van koningin Hatsepsut, die de enige vrouwelijke farao van betekenis is geweest . Haar tempel was echt heel indrukwekkend ook daar weer veel bewaking die graag met de toeristen op de foto wilde en daarna hun hand ophielden voor een fooi Voor wat hoort wat .Niet zo gek gezien hun inkomen Later de Kolossen van Memnon in de Luxor tempel. Bij deze indrukwekkende show werd de geschiedenis van de oude Egyptenaren op een leuke manier gepresenteerd aan het publiek. In de vorm van een licht show en wordt het verhaal verteld van de farao‘s en de tempels die zij achterlieten. Even schrikken doordat Yvonne haar camera had laten liggen waar we koffie hadden gedronken .Hasan kreeg een belletje van het koffiehuis de camera was terecht ondanks dat het bijna een half uur onbeheerd op een tafel had gelegen Doe dat eens hier in Nederland

Dag 8:Na een week vol hoogtepunten vertrekken we vandaag per bus naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Amsterdam. Yvonne en ik spreken af om onze fotoboeken, video films als deze klaar waren aan elkaar te laten zien.Wat inmiddels ook al is gebeurd.Binnenkort gaan we elkaars nieuw gemaakte albums en videos bekijken.Zij net terug van Maccedonie en ik van Turkije.Ben benieuwd:-)