Johanna.reismee.nl

van Bandung naar Yogkyakarta

6 october Bandung-Yogyakarta

Van Bandung reizen we in de vroege ochtend per trein naar Yogyakarta ruim 700 km. Een schitterende tocht door de prachtige natuur. Onderweg was het genieten van schitterende vergezichten met rijstvelden,

vijvers en dorpjes. Voor mij was deze dag er één met een sterretje heerlijk ontspannen, ruime plaatsen en heel veel te zien nu eens geen drukke wegen, maar natuur en dan het stoppen bij maar een paar stationnetje waar het dringen was bij de treindeuren want iedereen wilde dan fotos nemen.

In Indonesie zijn er weinig veiligheids voorschriften of regels en als ze er zijn hielden maar weinig mensen zich daar aan . Niemand die wat zei als de deuren werden geopend in de rijdende trein om naar buiten te kijken en fotos te maken.Niet ongevaarlijk en iets wat we in Nederland nooit zouden doen, maar ook nooit de kans voor zouden krijgen.

Als groep ga je elkaar al beter kennen en de omgang werd al wat losser. Ook deze keer weer een leuke groep mensen, verschillend van leeftijd en daardoor ook weer erg gezellig. Ik zelf en andere dames maakten gebruik van de 'massagesalon' in de trein In een aparte coupe stond een massagestoel en terwijl je naar buiten kon kijken heerlijk werd gemasseerd. Bij mij en Marjon ging het nogal hardhandig we hielden er alletwee een geirriteerde huid aan over maar toch..........lekker was het:-) Bij aankomst op het treinstation in Yogyakarta volgt de transfer naar het Yogyakarta Plaza hotel waar we de komende twee nachten verblijven.In het hotel gelijk naar het dichtbijzijnde shopping mall gelopen om betadine te kopen want op m'n huid komen nu echt wondjes van de massage en je kan beter voorzichtig zijn, toch? In de shoppingmall gelijk gegeten maar het was een hele ongezellig locatie met heel veel herrie. Veel verschillende muziek en dan ook nog een locale zangeres dat alles klonk dan door elkaar heen De geluidsknoppen zover mogelijk open gedraaid .Ik hou van muziek maar dit was een kakofonie van geluiden, vreselijk

7 october Yogyakarta

We beginnen de dag met een stadstour door Yogyakarta, met onder andere een bezoek aan het paleis van de Sultan, uit 1756, dat ook wel de 'Kraton' wordt genoemd. Daarna bekeken we het Water Paleis, het Koninklijke zwembad dat tussen 1758 en 1765 gebouwd is en ten oosten van het Kraton ligt. Onze gids was een oude man met glazen oog

maar die in duidelijk hollands ons alles kon vertellen over het paleis, hij was er duidelijk trots op dat zijn nederlands zo goed was en vertelde dan ook dat hij onze taal in zijn jeugd had geleerd en nog steeds probeerde te verbeteren. Wij noemen dat vissen naar een complimentje, maar eerlijk is eerlijk dat verdiende hij ook.

Ook brachten we een bezoek aan een origineel Batik en poppenfabriek waarbij we uitleg kregen over het verwerkingsproces.Ik heb zelf een klein stukje mogen uitproberen, monnikenwerk:-)Alweer tijd voor de lunch..............nassie!!

In de middag volgt een bezoek aan het Borobudur.Met bouwhelm en in sarong, de eerste voor de veiligheid en de tweede als teken van respect. De Borobudur is het bekendste monument van Indonesië, de 8e-eeuwse Borobodur is een wereldwonder! Het is tegen een heuvel aangebouwd, op tien terrassen gelegen ‘bedevaartscomplex', eens het slachtoffer van onder meer aardbevingen, zon, regen en beeldenstormen. De Borobudur is thans een beschermd UNESCO monument.Jammer dat het toen wij er waren erg bewolkt was, de hoogte viel me mee op fotos te zien dacht ik dat de Borobudur hoger was De Borobudur is opgebouwd als een grote stoepa. De basis van deze stoepa is 123 bij 123 meter. De stoepa heeft negen etages; de onderste zes zijn vierkant, de bovenste drie rond. De etages vertegenwoordigen de boeddhistische kosmos. Op de bovenste etages bevinden zich 72 kleine stoepa's, die gebouwd zijn rondom één grote centrale stoepa. De grote stoepa staat symbool voor het Nirwana.

De kleine stoepa's vertegenwoordigen van onder naar boven de weg die een boeddhist moet afleggen om uiteindelijk in het Nirvana te worden opgenomen. De open gaten in de onderste stoepa's staan op hun punt (de weg is nog onzeker) en in de bovenste stoepa's vlak, horizontaal (de weg is duidelijk, het geloof stevig).

's Ochtends dient de Borobudur nog steeds als gebedsoord. Een pelgrim loopt iedere etage zeven maal rond met de klok mee. In de stoepa's bevinden zich beelden van Boeddha ; wie door de gaten in de stoepa's deze beelden aan kan raken ontvangt, volgens het lokale bijgeloof (niet volgens het boeddhisme), het eeuwige geluk.(bron wikipedia)

Jammer dat we onze hand niet meer in een stoepa mochten steken voor het eeuwige geluk. Het is tegenwoordig verboden dit om de Borobodur te beschermen tegen verdere erosie etc De klim was alle moeite waard ook vanwege het uitzicht

s' Avonds nog naar een drukke leuke winkelstraat op koopjes jacht om daarna in een local eetzaakje wat te gaan eten