Johanna.reismee.nl

4 en 5 october van Jakarta naar Bogor en Bandung

We laten Jakarta achter ons wat voor mij geen straf was. Het was maar een klein stukje van Jakarta wat we hebben gezien en toen we richting Bogor door de buitenwijken reden was het iets minder druk en vuil, maar wat ik van Jakarta heb gezien viel me erg tegen

Nu gaan we op weg naar Bandung. Onderweg stoppen we in het koloniale stadje Bogor (het vroegere Buitenzorg), met de prachtige botanische tuin. Een hele aardig gids leidde ons door de tuinen Ongelooflijk wat daar aan planten staat en de vruchten aan de bomen zijn zo groot .Alles wat daar groeit is groot, weelderig, sommige bomen

zijn ouder dan 200 jaar de tuin is indrukwekkend. Bij de uitgang raakte ik nog even in gesprek met een verkoper die in redelijk hollands mij overhaalde om kaarten te kopen Toen ik nee te duur zei vertelde hij me dat ik moest pingelen en ach kasian hij zat op zwart zaad ook kende hij de uitdrukking Blanda kijke kijke niet kopen hoewel ik niets kocht namen we toch lachend afscheid van elkaar. Maar we moeten door, we rijden door de uitgestrekte theeplantages van Puncak, Verder naar Bandung, hoofdstad van West-Java Eindelijk zie ik nu iets van Indonesie zo als ik het me voorstelde , groen is de kleur van Java, onderweg theepluksters aan het werk gezien een beroep wat me niet goed lijkt voor je rug.Wat me opviel was dat het leek of we langs één drukke straat reden vanaf Jakarta met aan beide kanten eethuisjes/winkeltjes.Niet zoals in Nederland dat je echt een stad achter je laat en dan alleen maar door de polders rijdt. Dan het verkeer, het haalt elkaar in op een manier dat je snel een schietgebedje doet, want het gaat soms net goed.Nu moet ik wel zeggen dat men daar wel rekening met elkaar houdt. Het schuift in elkaar, tegenliggers houden in en heel weinig mensen met een 'kort lontje ' gezien. Maar we moeten nog door de bergen:-)

We blijven twee overnachtingen in het Sukajadi hotel. Een lux hotel de kamer was op de 22 ste verd. met een prachtig uitzicht over Bandung met daarachter de bergen De reisafstand was 190 km.

vrijdag 5 october

Tour door de schitterende omgeving van Bandung, Heel mooi gelegen temidden van vulkanen, groene heuvels en ruige bergkammen. We bezoeken onder meer de krater Tangkuban Perahu

, Er werd warme kleding aanbevolen maar dat was niet echt nodig Het laatste stukje de berg op naar de vulkaan krater gingen we in jeeps die met een behoorlijke snelheid door de bochtend reden dus bij elke bocht als we van de bankjes gleden was het gillen en lachen ( de vrouwen dan ) Bovengekomen werden we weer opgewacht door de straat verkopers, stalletjes etc Het uitzicht op de krater was mooi, maar de zwavellucht die daar hing was niet echt lekker. Terug naar de bus het zelfde tafereel in de jeep de afdaling was nog erger dan omhoog:-)We gingen nu naar de hete bronnen van Ciater en zouden daar ook luchen.Hadden we eerst warme kleding nodig nu kon alles uit om even te zwemmen in het heetwater zwembad zo'n 40* een heerlijke ervaring om daarna lekker te gaan eten Daarna was het weer richting hotel bij een korte stop onderweg kwam ik in gesprek met twee meisjes ze kwamen naar me toe en wilden van alles weten Waar ik vandaan kwam hoe ik het in Indonesie vond. Beiden studeerden en spraken redelijk engels en een heel klein beetje Hollands.Het ene meisje vroeg me even te wachten en ging achter haar kraampje kwam toen terug met een sleutelhanger met bandung erop. Nee niet betalen het was een geschenk Heel lief, later vroeg ik of ze een emailadres had zodat ik haar later de fotos kon sturen Gelijk gaf ze me ook haar faceboek adres .Jammer we moeten verder naar hotel, deze was verbonden met een luxe shopping mall. Alle grote dure merk winkels waren daar en het is ongelooflijk te zien hoe druk bezocht deze werden. Het is niet bevatten aan de ene kant de armoede en dan deze luxewinkels. Het verschil in arm en rijk is in Indonesie vele malen groter

Reacties

Reacties

Jos

Eindelijk lezen we dan hoe het je vergaan is in Indonesie. Ook al valt de ervaring zelf soms een beetje tegen, je bent er toch geweest en de herinnering krijgt een eigen plek in je leven. In het hier en nu leven is in, maar ik houd ook erg van leven in mijn fotoalbums en herinneringen. Misschien schrijf je hier jaren later weer over en dan beleef je het opnieuw.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!